Alpin skidåkning i fjällen

De flesta av besökarna som är på väg till fjällen kommer att välja någon av de större eller mindre alpina anläggningarna.  Numera ligger de svenska anläggningarna bra till. Nya liftar och  backar, bra service och boende har medfört att de svenska fjällen även lockar alltfler utländska gäster liksom förstås svenska gäster.

Om alpin skidåkning i fjällen

Utförsåkning i fjällen är den överlägset populäraste aktiviteten om man räknar antalet utövare. Utförsåkning både har varit och är fantastiskt trevligt och ger dig härliga upplevelser.  Men det finns några fjällsäkra tips som vi ber dig tänka på.

Det är med utförsåkning som med vägtrafiken. Går det för fort kan det lätt gå åt pipan. Och precis som på vägen är det många som ska samsas om utrymmet. Vana fortkörare ska samsas med försiktiga nybörjare, oförutsägbara småttingar och med äldre åkare som inte längre är lika snabba i vändningarna som i yngre dagar.

Risken för olyckor är stor om man inte visar hänsyn och respekterar allas rätt till trygghet i backen. En krock i backen kan ge livshotande skador.

Regler för säkerhets skull

Det finns trafikregler också i skidnedfarterna:  

  • Den som kommer uppifrån ska väja för dem som befinner sig längre ner 
      i backen. Håll koll,var förutseende och kör om med god marginal!
  • Om du stannar i backen, stanna på en plats där du syns ordentligt.
  • Korsa inte liftspåret Och självklart; respektera avstängningar, 
    skyltar och varningskäppar. 

Raka spåret i liften

Det har hänt svåra olyckor när personer har hoppat av liften på fel plats. Liftbygeln kan haka i en liftstolpe eller fjädra upp och fastna i liftlinan, som hoppar ur och faller ner. Samma sak kan hända om man åker i sicksack i liftspåret.

•  Åk rakt under liftlinan.
•  Kliv av bygeln endast vid markerade avstigningsplatser.  
•  Lämna avstigningsplatsen direkt. Annars stökar du till det för dem som 
    kommer efter.

Fångrem eller stopper på snowboard

En snowboard har tidigare inte haft motsvarighet till skidstopp. Men nu finns även brädor med stopper. Den som åker snowboard måste ha stopper eller lång fångrem. En tappad snowboard i backen kan annars blir till en livsfarlig projektil. Fångremmen ska vara så lång att du kan bära din bräda utan att lossa remmen. 

Fullständiga regler för utförsåkning hittar du på SLAO:s (Svenska Liftanläggningars Organisation) hemsida.
  
Den som bryter mot reglerna kan få liftkortet indraget och portförbjudas viss tid på anläggningen.

Det här måste du kunna om skyltar

Nedfarter skyltas med märken i olika färg och form efter svårighetsgrad. 

Grön = mycket lätt 
Blå = lätt 
Röd = medelsvår 
Svart = svår

Det kan vara frestande att stå på i en grön nedfart, men det är inte tillåtet. Där får man räkna med många ovana åkare. Nedfarterna är markerade i respektive färg på pistkartan. Planera din åkning så att du inte av misstag hamnar i en alltför svår nedfart.

Kantmarkeringar finns av två slag: Käppar med en cylinder i toppen som har ena sidan grön och andra röd. Håll dig på grön sida. På röd sida kan det finnas stenar eller andra hinder, branter eller lavinfarligt område. Som kantmarkering används även orange käppar av samma slag som vintertid står utmed vägkanterna. Varningskäppar är randiga i gult och svart. De sitter t.ex. där snötäcket är för tunt, eller vid hinder av något slag.

Brand och Räddning

Gröna skyltar med vit bildsymbol står för skydd och räddning. De märker ut plats för t.ex. första hjälpen utrustning, nödtelefon, nödstopp för liften och räddningsredskap. Röda skyltar med vit bildsymbol märker ut plats för räddningsutrustning vid brand, t.ex. brandsläckare och brandlarm.

Var rädd om dig

Rätt inställning räddar knäna. Bättre bindningar har minskat benskadorna vid utförsåkning. Men om inte bindningarna löser ut bryter man benen lika lätt idag som för tjugo år sedan. Bindningarna måste vara inställda efter din vikt och åkförmåga. Låna inte skidor utan att kontrollera bindningarnas inställning.

Så här gör du en enkel koll:

•    Sätt på dig ena skidan. Sparka ”halvhårt” med andra skidskons
     klack mot insidan på tådelen av foten i bindningen. Då ska foten slås ur
     bindningen.

•    Om du lutar dig framåt över stavarna ska du kunna dra hälen ur bindningen.
     Men ta det försiktigt så du inte skadar vaden eller hälsenan.
     Det säkraste är att låta skidbutiken kontrollera och ställa  in bindningen.
     Behåll greppet om staven.

Vilken är den vanligaste skadan vid utförsåkning? Benbrott? Fel! Knäskador? Fel!


- Det är tumskador. Tummen knäcker till när vi ramlar och tar vi emot oss mot snön med staven i öppen hand. Behåll greppet runt staven och ta emot med knuten hand. Då slipper du stuka tummen.

Kan man ha hjälm i backen och ska det vara nödvändigt? Det är fullt tillåtet att använda hjälm vid utförsåkning. Alla som kör mountainbike i fjällen har hjälm. För hjärnan gör det ingen skillnad om skallen slår i en isig pist eller i hård barmark.

Kylan ökar riskerna

Kalla muskler är stela muskler. Om du är kall och fryser åker du sämre och löper större risk att få sträckningar och andra skador. Så på med smäcken om du vill åka snyggare. Redan vid -4 grader går hälften av kroppens värmeförlust genom huvudet – om du inte har mössa. Det hjälper inte att du är bra klädd för övrigt. Det är som att köra bil med värmen på för fullt med takluckan öppen.

Blåst och fartvind ökar kylan. Det gör att du kan få kylskador i ansiktet även om det inte är så kallt. Minus 10 grader blir nästan fyra gånger så kallt om du åker i storslalomfart! Minus 40! Du känner igen en kylskada på att huden vitnar och känns stel. Då måste du se till att komma in i värmen!

Läs mer om vind och kyla

Akta ögonen

Stark kyla och fartvind kan skada ögonen. Skidglasögon minskar risken. Solglasögon eller skidglasögon som filtrerar bort det ultravioletta ljuset skyddar mot snöblindhet. De brukar vara märkta med ”UV-protection” e.d. Snöblindhet inträffar när ögat utsätts för alltför mycket ultraviolett ljus. De första symtomen känns som ”grus” i ögonen, som också blir väldigt ljuskänsliga. Det är inte bara i solsken man riskerar snöblindhet. Risken är stor även vid dimma, snöfall och mulet väder som innebär större ansträngning för ögonen.

Rätt klädd i pisten 

Först varm och svettig efter ett aktivt åk där man jobbar och ligger på hela tiden. Sedan stilla i liften i iskall blåst. Utförsåkning kräver bra kläder. Närmast kroppen material som transporterar ut fukt så man håller sig torr. På det ett eller ett par lager som värmer. Ytterst vindtätt och fuktavvisande. .

Alkohol och utförsåkning – ingen bra kombination

Hög fart och mycket folk i backen. Utförsåkning kräver bra balans, skärpta sinnen och snabb reaktion. Att reagera en halv sekund för sent kan leda till brutan ben på dig själv eller någon annan. 

Spara sista åket till i morgon

- Åk inte sista åket, är ett talesätt i skidkretsar. När skidorna börjar fladdra eller brädan bestämma för mycket själv är det dags att lägga av för dagen. När benen börjat bli lite darriga och inte riktigt orkar hålla emot är risken att skada sig som störst.