Thomas Wärdell – fjällsäkerhetsambassadör, snöskoterinstruktör och cirkusartist

Passionerad snöskoterinstruktör som brinner för att utveckla svenska snöskoteråkare till bättre och säkrare förare. Thomas Wärdell är 39 år och bor i Ås i Jämtland, med milsvid utsikt och fjällvärlden för sina fötter. Han började med snöskoter i unga år och tog i mitten av 1990-talet hem trender och teknik från USA för att utveckla snöskoteråkningen. Idag är han en ledande snöskoterauktoritet som ständigt vill tänja gränser – utan att tumma på säkerheten. Thomas har också en bakgrund som cirkusartist; i år unga turnerade han internationellt och uppträdde för den svenska kungafamiljen.

1. Vad betyder fjällen för dig?

– De betyder väldigt mycket för mig, jag får ett inre lugn och känner mig lycklig när jag vistas i fjällen. Jag brukar säga till mina vänner, när vi står där på toppen med blodsmak i munnen efter en himmelsk skoterfärd upp, att det inte finns något pris på just den känslan. Det är en känsla som är väldigt svår att förklara för andra, du måste själv ha upplevt den för att förstå.

 

2. Varför väljer du att engagera dig som ambassadör för Fjällsäkerhetsrådet?

 – För att jag tror att jag kan bidra med mycket kunskap då jag själv är en erfaren skoteråkare och instruktör och dagligen vistas i fjällen under vintern. Jag har länge betonat vikten av säkerhet när vi är ute och åker, att vi använder rätt sorts skydd och bär med oss rätt säkerhetsutrustning som spade, sond, lavinsändare/transceiver, första hjälpen-kit samt att vi vet hur vi ska agera om olyckan skulle vara framme. Jag vill fortsätta att förmedla mina erfarenheter och skapa ett säkerhetstänk hos nyblivna skoterförare. Tillsammans med Fjällsäkerhetsrådet och andra skoterförare tror jag vi kan komma långt.

3. Vilket är ditt bästa fjällminne?

– De bästa fjällminnena är när jag ser hur mina elever utvecklas som skoterförare. När de lyckas med något som de inte trodde de skulle klara. Det är en härlig syn att se som instruktör. Att utvecklas handlar om att bli en säker snöskoterförare. Om du inte kan köra din skoter på ett säkert sätt är risken stor att något händer långt innan du ens kommer till lavinterrängen. Många nyblivna förare kör för fort och har gjort sig illa på grund av detta. En av grunderna i extrem freeride-åkning är att sänka farten och finna balansen i maskinen.

4. Vilket är ditt värsta fjällminne?

– Mitt värsta fjällminne var när en av dem jag åkte med omkom i en skoterolycka. Jag har även varit med om ett antal lavinrelaterade incidenter genom åren, men varken jag själv eller någon i mitt sällskap har blivit begravd i snö. De viktigaste lärdomarna från dessa incidenter är att alltid träna innan, testa lavinutrustningen inför varje åkdag, köra en i taget och hålla noggrann koll på varje åkare när man närmar sig potentiell lavinterräng.

5. Hur förbereder du dig för en dag på fjället eller i bergen?

– Jag klär mig enligt flerlagersprincipen och sätter på mig skyddsutrustning som knä- och helkroppsskydd, rejäla skor och en hjälm med passande glasögon. Jag bär en lavinryggsäck lastad med vatten, spade, sond, såg, första förband och ofta säkerhetsproviant. Transceivern placerar jag i en ytterficka på overallen. Givetvis lämnar jag ett färdmeddelande om min rutt.

6. Vilka är dina viktigaste råd för en tryggare fjällupplevelse?

– Visst kan du köpa all tänkbar säkerhetsutrustning men vad ska du med den till om du inte vet hur du ska använda den? Därför är mina tre viktigaste råd följande: för det första, gå en lavinsäkerhetsutbildning där du får lära dig hur man agerar vid en lavinolycka och använder lavinutrustning. För det andra, ta med dig säkerhetsutrustning, spade, sond, transciever, första hjälpen-kit och vatten. Slutligen, kolla väderprognosen och läs på om den terräng där du ska färdas. Det sista är viktigt för att kunna hålla på med avancerad snöskoteråkning och samtidigt hålla nere riskerna. Under alla mina år på snöskoter har jag aldrig skadat mig. Det handlar om att tänka efter före.

7. Hur tror du att din typ av aktivitet kommer att utvecklas de närmaste tio åren?

– Jag hoppas nå ut till många och på så vis ge fler skoteråkare ett ökat och medvetet säkerhetstänk och en förståelse för de faror som kan uppstå när de befinner sig i fjällterräng. Min ambition är även att bidra till att utveckla en heltäckande yrkesförarutbildning för dem som kör snöskoter professionellt.